همه ما کسب و کارهایی را در ایران دیدیم که مدتی در بازار جولان
دادهاند و با شکستهای آرام ولی سنگین روبرو شدهاند. قصد داریم 3 دلیل
اصلی شکست این دسته از کسب و کارها را ارزیابی کنیم: تعریف اکثر افراد از یک مدیر ضعیف و ناکارآمد، یک مرد چاق و بداخلاق است
که خودش کار نمی کند و سواد چندانی هم ندارد. فقط بلد است مشکلات را با
اخراج برطرف کند.3 دلیل اصلی شکست کسب و کارهای ایرانی چیست؟
1. مدیر ضعیف، فقط مدیر بداخلاق نیست! تعاریف دیگری هم دارد . . .
امروزه این تعریف عوض شده! حتی اگر شما یک مدیر خیلی
خوش اخلاق و با سواد و دانا هم باشید، ممکن است در پیچ و خمهای بازار، از
جاده جا بمانید.
بازار امروز، انعطاف لازم دارد! چیزی که کفش ملی، با آن
همه شهرت و مشتری وفادار، نتوانست ببیند. رقبای خارجی آمدند و یکی پس از
دیگری از کنارش با سرعت عبور کردند. چون مدیران این شرکت، متوجه نشدند که
مردم دیگر طرحهای قدیمی و زخمت آن را دوست ندارند. همچنان به تولید ادامه
داد تا در دیگ رقابت، مثال مدیریتی غورباقه پخته را ایجاد کرد.
- ۹۶/۱۲/۰۶