
دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال اصطلاحی است کلی برای تمامی اقداماتی که در آنلاین مارکتینگ انجام میشود. کسب و کارها از کانال های دیجیتالی متعددی چون نتایج جستجوهای گوگل، شبکههای اجتماعی، ایمیل و نیز وبسایتهایشان برای در ارتباط بودن با مشتریهای کنونی و احتمالی استفاده میکنند.
دوستان عزیز، جالب هست بدانید که امروزه مردم، از نظر زمانی نسبت به 12 سال پیش 2 برابر بیشتر آنلاین هستند! چرا داریم به این نکته اشاره میکنیم؟ چون حتی روشهای خرید کردن مردم هم عوض شده است و این یعنی روش های قدیمی یعنی آفلاین مارکتینگ، آنچنان موثر نیست!
مفهوم بازاریابی همیشه درباره ارتباط برقرار کردن با مخاطبین در مکان مناسب و در زمان مناسب است. پس باید دقیقا جایی باشیم که این روزها مخاطبین بیشتر هستند: در اینترنت
به عبارت دیگر دیجیتال مارکتینگ به همه مدلهای بازاریابی گفته میشود که به صورت آنلاین انجام میشود.
در اکثر سایت های بازاریابی و تبلیغات مانند ویتریننت ، از بازاریابی درونگرا (inbound marketing) به عنوان یک روش موثر برای جذب کردن، تبدیل کردن، همپا شدن با مشتریان آنلاین یاد می شود. با این همه بسیاری از مردم در سراسر دنیا هنوز پرسشهای زیادی درباره بازاریابی دیجیتال (digital marketing) دارند.
با اینکه یک بازاریاب تازه وارد یا حتی متخصص ممکن است بازاریابی ورودی و بازاریابی دیجیتال را یکسان بداند اما تفاوت های کوچکی بین این دو وجود دارد. پس از صحبت کردن با چندی از بازاریابها و صاحبان کسب و کار در مناطق مختلف متوجه شدیم که تفاوت هایی کوچکی در این حوزه در نقاط مختلف دنیا وجود دارد.
پس حالا تعریف دقیق دیجیتال مارکتینگ چیست؟
از وبسایت خودتان گرفته تا تمامی ابزارهای تبلیغاتی چون ایمیل مارکتینگ، بروشورهای آنلاین و در حقیقت طیف بزرگی از روشها و موارد در زیر چتر بازاریابی دیجیتال خودشان را جا می کنند و بهترین بازاریابهای دیجیتالی آنهایی هستند که تصویر روشنی از این ابزارها و تاکتیکها برای رسیدن به هدف کلی بازاریابی دیجیتال داشته باشند.
در زیر، به ترتیب اولویت چندی از معمول ترین ابزارها و تاکتیکها را مشاهده خواهید کرد:
ابزارها
وبسایت
پست های وبلاگ
کتابهای الکترونیکی (EBooks) و کتابهای سفید
اینفوگرافیک
ابزارهای تعاملی
شبکههای اجتماعی (Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, ..)
پوشش آنلاین دریافتی (روابط عمومی (PR)، رسانه جمعی، و بازبینیها)
بروشورهای آنلاین وکتابهای راهنما
داراییهای برندینگ (لوگو، فونت و ...)
روشها
-
بهینه سازی جهت موتورهای جستجو (SEO)
فرآیند بهینه سازی وبسایتتان برای اینکه رتبه بالاتری در موتورهای جستجو به دست آورید. در نتیجه میزان ترافیک ارگانیکی که وبسایت شما دریافت می کند، افزایش می یابد.
-
بازایابی محتوا
تولید و ارتقا داراییهای محتوا به منظور ایجاد آگاهی از نام تجاری (brand awareness)، افزایش ترافیک، ایجاد و ساخت سرنخها یا مشتریان
-
بازاریابی درونگرا (inbound marketing)
این نوع بازاریابی به رویکرد "full-funnel" برمی گردد تا کاربرانی را که از محتوای آنلاین استفاده می کنند جذب کنند، پوشش دهند، نگه دارند و مجذوب کنند.
-
بازاریابی شبکه های اجتماعی (social media marketing)
روش ارتقا دادن نام تجاریتان و محتواتان در کانالهای شبکههای اجتماعی به منظور افزایش آگاهی تجاری از برند، ترافیک دریافتی و ایجاد سرنخ برای کسب و کارتان
-
تبلیغات کلیکی (PPC)
روشی برای افزایش ترافیک دریافتی وبسایتتان از طریق پرداخت به ناشر در ازای هر کلیکی که تبلیغ شما دریافت می کند. معمولترین نوع آن، تبلیغات در گوگل یا Google AdWords می باشد.
-
همکاری در فروش (affiliate marketing)
نوعی تبلیغ عملگرا که به وسیله آن شما در ازای ارتقا محصول یا سرویس شخص دیگری در وبسایتتان، کمیسیون دریافت می کنید.
-
تبلیغات بومی ( native advertising)
تبلیغات بومی به تبلیغاتی گفته می شوند که عمدتا محتواگرا بوده و بر روی یک پلتفرم، موازی با دیگر پلتفرمها و بدون پرداخت وجه برجسته می شوند. BuzzFeed مثال خوبی برای این مطلب است. گرچه بسیاری از افراد تبلیغات رسانه های اجتماعی را نیز "بومی" در نظر میگیرند (مثلا تبلیغات Facebook و Instagram ).
-
اتوماسیون بازاریابی
اتوماسیون بازاریابی به نرم افزاری گفته می شود که وظیفه اتوماسیون کردن فعالیتهای بازاریابی را بر عهده دارد. بسیاری از واحد های بازاریابی میبایست وظایف تکراری چون ایمیلها، شبکههای اجتماعی و دیگر فعالیتهای مربوط به وبسایت را اتوماسیون بکنند.
-
بازاریابی از طریق ایمیل (email marketing)
شرکتها از این روش برای در ارتباط بودن با